Onko taloyhtiön yhtiökokous julkinen kokoontuminen?

20.3.2020

Maanantaina pääministeri Sanna Marin ilmoitti, että hallitus on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Samassa yhteydessä ilmoitettiin merkittävistä tulevista rajoitustoimista, joiden tarkoituksena on hillitä viruksen leviämistä.

Tämän viikon ehdottomasti kysytyin kysymys neuvonnassamme onkin ollut se, vaikuttaako hallituksen linjaamat rajoitukset – etenkin yli 10 hengen julkisten kokoontumisten kieltäminen – taloyhtiöiden yhtiökokousten pitämiseen: Voidaanko yhtiökokous nyt järjestää? Pitäisikö jo koolle kutsuttu yhtiökokous perua? Mitä seuraa, jos varsinaista yhtiökokousta ei pidetä asunto-osakeyhtiölaissa säädetyssä ajassa?

Viime päivinä on yritetty saada selvyyttä siihen, onko asunto-osakeyhtiön yhtiökokous sellainen julkinen kokoontuminen, jota rajoitus koskee. Eri toimijoilla on ollut tästä erilaisia näkemyksiä eikä tulkinta ole ollut yhdenmukainen edes viranomaisten keskuudessa. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin valitettavasti siltä, että tähän kysymykseen ei ole saatavilla yksiselitteistä vastausta.

Viikon edetessä jäin itse miettimään, miksi kaikesta pitää aina antaa määräyksiä? Miksi emme voi oma-aloitteisesti toimia niin kuin tällaisessa tilanteessa vastuullista on? Elämme tällä hetkellä hyvin poikkeuksellisia ja ainakin oman elämäni mittapuulla ennenkokemattomia aikoja. Jos joku olisi minulle muutama viikko sitten sanonut, että koulut tullaan sulkemaan ja ihmisten kokoontumista rajoittamaan, olisin pyöritellyt huvittuneena silmiäni. Mutta toisin kävi – tällä hetkellä ihmisten arki on kääntynyt päälaelleen puhumattakaan siitä, että esimerkiksi terveydenhuollossa yritetään valmistautua koitokseen, jota tavallisen ihmisen on edes vaikea käsittää.

Sen sijaan että pohdimme, onko yhtiökokous julkinen kokoontuminen, ehkä meidän pitäisikin pitää mielessä koronavirukseen liittyvät riskit ja sitä kautta jokaisen ihmisen vastuu viruksen leviämisen estämisessä, vaikka ei juuri itse kuuluisikaan riskiryhmään. Ehkä voisimmekin miettiä, millainen toiminta tässä tilanteessa on järkevää, vaikka mainittu rajoitus ei koskisikaan yhtiökokouksia. Koronavirus tuskin välittää siitä, onko kyseessä julkinen vai yksityinen kokoontuminen.

Kiinteistöliitto suosittaa taloyhtiöitä noudattamaan vähintään 13.4.2020 saakka voimassa olevia kokoontumisrajoituksia, jollei päätöksenteko ole aivan välttämätöntä. Mikäli yhtiökokouksen järjestäminen on yhtiön toiminnan kannalta välttämätöntä, esimerkiksi yhtiössä suunnitteilla tai meneillä olevan korjaushankkeen vuoksi, suositellaan tällöin hyödyntämään etäpäätöksentekoa sekä viestimään valtuutusmahdollisuuksista osakkaille ja siten rajoittamaan samaan tilaan kokoontuvien ihmisten määrä enintään 10 henkilöön.

Täältä voit lukea usein kysyttyjä kysymyksiä koronaviruksen vaikutuksista taloyhtiön toimintaan.

Johanna Räikkä

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Pirkanmaan lakimies