Liikkuminen ja muu elämä sähköistyy – ja akkuja ladataan entistä enemmän
20.5.2022
Taas niitä hurahtelee ohi. Nimittäin sähköisiä potkulautoja, tasapainolautoja (tasapainoskoottereita), sähköavusteisia polkupyöriä ja muita kevyitä sähkömoottorilla varustettuja kulkuvälineitä. Itsekin käytän sähköavusteista polkupyörää ja lataan akkua keittiön työpöydällä.
Silmiini pisti kuitenkin toukokuussa erään vakuutusyhtiön teettämä skuuttien, sähköpyörien ja tasapainolautojen akkupalotesti. Video syttyneistä akuista oli ajatuksia herättävä. Kevyet sähköiset kulkuvälineet on yleensä varustettu litiumakuilla, jotka syttyessään tahtovat olla hankalia sammutettavia ja tuottavat huomattavasti myrkyllistä kaasua. Litiumakkujen turvallisesta lataamisesta on tiedotettu monesti parin viime vuoden aikana, ja Kiinteistöliitto Pirkanmaakin on aiemmin uutisoinut aiheesta. Pieni kertaus tärkeimmistä asioista ei liene kuitenkaan pahitteeksi.
- Tilassa, jossa akkua ladataan, tulee olla palovaroitin ja alkusammutuskalustoa. Palovaroittimen äänen pitäisi kuulua kiinteistöllä myös muussa tilassa kuin missä lataus tapahtuu.
- Latausalustan tulisi olla palamaton, eikä yläpuolellakaan saisi olla mitään herkästi syttyvää ja palavaa.
- Akkujen lataamisen tulisi tapahtua valvottuna. Ainakin oman pyöräni käyttöopas ohjeistaa toimimaan näin, ja luulenpa, että sama ohje on monien muidenkin laitteiden oppaissa. Onneksi monessa laitteessa akku on irrotettavissa ja se voidaan viedä ladattavaksi paremmin tarkoitukseen sopivalle paikalle.
- Mikäli akku tai laturi ovat vaurioituneet esim. putoamisen seurauksena, älä käytä niitä.
Vakuutusyhtiön palovideot herättivät huomaamaan sen, että akkupalon tapahtuessa merkitystä on myös latauspaikan sijainnilla. Jos palo tapahtuu lähellä asunnon ainoaa uloskäyntiä, voi pelastautuminen olla vaikeaa.
Kun olin aikani kauhistellut videoita, listasin laitteet, joissa omassa kodissani on litiumakkuja. Tavallisten kännyköiden, tablettien ja läppäreiden sekä sen sähköpyörän lisäksi listaan löysivät tiensä ladattava johdoton imuri, joka on muuten aina latauksessa ja estää palaessaan keittiöstä pelastautumisen. Sitten on sähköruohonleikkuri ja monta muuta akullista työkalua. Määrä olikin yllättävän suuri.
Työtasoni keittiössä ei ole kiveä, vaan ihan tavallista laminaattia. Ensi töikseni siirsin pyörän akun lataamisen työtasolta puuhellan valurautakannen päälle ja lopetin ylipäänsä kaikkien laitteiden yön läpi tapahtuvan lataamisen. Muiden laitteiden kohdalla tulen tarkastelemaan, minne saisin jatkossa kehiteltyä turvallisemman latauspaikan. Olen myös miettinyt, kuinka toimin, mikäli akku tai akut alkavat kuumentua, pullistella tai savuta ladattaessa – onneksi keittiössä on lavuaari, jonne saa veteen upotettua myös tuon suurimman sähköpyörän akun.
Ihailen, kuinka insinöörit ovat saaneet kehiteltyä laitteita, joita on helppo, kevyt ja mukava käyttää ja jotka helpottavat arkielämää kovasti. Hyvä on, että välillä kuitenkin herätellään myös kunnioittamaan näitä laitteita ja muistutetaan niiden huolellisesta käytöstä.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin ohjeeseen Litiumakkujen turvallinen käyttäminen.
Vakuutusyhtiö Ifin kevyiden sähkökulkuvälineiden akkupalotesti.