Koti lomakuntoon - lomailijan muistilista

11.6.2019

Kesälomat lähestyvät vauhdilla ja ajatukset siintävät jo kesän tulevissa matkasuunnitelmissa – monet suuntaavat mökille, toiset lähtevät sukuloimaan ja osa pakkaa laukut ja lähtee lomailemaan kotimaata kauemmas. Matkakohteesta riippumatta kesäloma tarkoittaa monesti pidempää poissaoloa kotoa, jolloin sekä murtovarkaille tarjoutuu mahdollisuuksia että riski kodin teknisten laitteiden ongelmien tai vikojen aiheuttamista vahingoista on suurempi. Ennen lähtöä koti kannattaakin valmistella lomakuntoon muutaman yksinkertaisen vinkin avulla.

• Huolehdi, ettei postilaatikkosi pursua lomasi aikana. Pyri muutenkin jättämään kotisi asutun näköiseksi. Myös piha-alueen hoidon järjestäminen poissaolon ajaksi on suositeltavaa, jottei pitkänä rehottava nurmikko ja lakastuneet kukat anna varkaille vinkkiä siitä, että talonväki on muualla.
  • Älä mainosta sosiaalisen median kanavissa, että olet poissa kotoa. Naapurille poissaolosta voi kuitenkin olla hyvä mainita.
  • Muista sulkea ikkunat kotoa lähtiessäsi, jottei sadevesi pääse sisätiloihin. Ilmanvaihdon tulisi kuitenkin aina olla päällä.
  • Tarkista, että pesukoneiden sulut ovat kiinni. Irrota sähkölaitteiden pistokkeet. Varmista myös palovaroittimien toiminta.
  • Pidä tarkasti huoli avaimistasi. Älä jätä vara-avainta ilmeisiin piiloihin, kuten kukkaruukun tai ovimaton alle.
  • Lukitse ovet huolellisesti. Käytä turvalukkoa. Muistathan, että itse asennutetun turvalukon avain pitää toimittaa myös taloyhtiölle siltä varalta, että asuntoon on pakko päästä poissaoloaikanasi.

Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää, että osakas hoitaa huoneistoaan huolellisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei huoneistoa jätetä pitkäksi aikaa tyhjilleen ilman asianmukaista seurantaa. Mikäli koti siis jää tyhjilleen poikkeuksellisen pitkäksi ajaksi, tulisi pyytää jotakuta luotettavaa henkilöä aika ajoin käymään tarkistamassa, että kaikki on edelleen kunnossa. Samalla voi asunnossa käydessään laskea hieman vettä hanoista ja huuhdella wc-istuimen, jotta hajulukot eivät kuivu ja viemärihajut leviä huonetiloihin. Ja toki voi tarvittaessa kastella kukatkin.

Mukavaa lomaa ja aurinkoisia kesäpäiviä!

Johanna Räikkä

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n lakimies