Asunto Oy Tamronkulman lisä- ja täydennysrakennushanke on Vuoden 2024 Taloyhtiöteko Pirkanmaalla

Julkaistu: 23.10.2024

Vuoden 2024 Taloyhtiöteko Pirkanmaalla on tällä kertaa Asunto Oy Tamronkulman laaja lisä- ja täydennysrakennushanke. Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n jakama tunnustus julkistettiin 22.10. Tampere-talossa pidetyssä Pirkanmaan Taloyhtiöpäivässä. Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry on keväästä saakka hakenut Pirkanmaan taloyhtiöympäristöstä positiivisia ilmiöitä. Kiinteistöyhdistykselle on voinut tehdä ”ilmiannon” Vuoden Taloyhtiöteoksi Pirkanmaalla tai Vuoden Taloyhtiöpuheenjohtajaksi Pirkanmaalla.

Lisä- ja täydennysrakennushanke palvelee taloyhtiön ja kaupungin tavoitteita

Asunto Oy Tamronkulma on vuonna 1978 valmistunut Tampereen keskustassa sijaitseva asuinliiketalo. Taloyhtiössä huomattiin vuosia sitten, että sen omistama tontti on potentiaalinen lisä- ja täydennysrakentamiskohde ja tätä mahdollisuutta ryhdyttiin rohkeasti selvittämään. Pitkäaikainen selvittelytyö, asiantuntijoiden käyttö ja lukuisat neuvottelut johtivat tontin osan rakennusoikeuden myyntiin ja tontin vuokraamiseen uudelle taloyhtiölle.

Rakennusoikeuden myynti on mahdollistanut erityisen laajan peruskorjaus- ja parannushankkeen. Yhtiö on toteuttanut laajan linjasaneerauksen uusimalla asuntojen märkätilat ja keittiöt sekä talotekniikkaa. Huoneistoihin on järjestetty tuloilma lämmöntalteenotolla ja jäähdytysmahdollisuus ilmalämpöpumpuilla. Julkisivua on lisälämmöneristetty ja katolle on asennettu aurinkopaneelit tuottamaan sähköenergiaa.

Esteettömyyttä on parannettu uusimalla hissi sekä rakentamalla ulkohissi palvelemaan kulkua pyöräsuojaan. Pihalla olleet autopaikat on korvattu rakentamalla maanalainen paikoitushalli. Lisä- ja täydennysrakentamiseen vuokrattu tontti tuottaa taloyhtiölle merkittävän tulon hoitokulujen kattamiseen. Hankkeen pitkäkestoisuudesta huolimatta myös rakennusoikeuden myyntitulojen ja korjausmenojen jaksottaminen oli hankkeessa optimoitu.

-Taloyhtiön poikkeuksellisen laaja korjaushanke parantaa kiinteistön energiatehokkuutta, esteettömyyttä, viihtyvyyttä, asumisturvallisuutta sekä taloudellisuutta ja täyttää näin Vuoden taloyhtiöteko -kriteerit, kertoo Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n toiminnanjohtaja Jorma Koutonen.

Rohkeus ja sinnikkyys Vuoden 2024 Taloyhtiöpuheenjohtajan valintakriteereinä

Asunto Oy Tamronkulman hallituksen puheenjohtaja Mauno Laihonen on Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n valinta Vuoden 2024 Taloyhtiöpuheenjohtajaksi Pirkanmaalla. Laihonen on osoittanut rohkeutta ja uskallusta lähteä edistämään laajaa lisä- ja täydennysrakennushanketta aikana, jolloin vastaaviin hankkeisiin ei ole ollut monia esimerkkejä.

Hän on hallituksen puheenjohtajana käyttänyt aikaansa lukuisiin selvittelyihin ja neuvotteluihin, asukasinfoihin ja henkilökohtaisiin keskusteluihin, jotta lisä- ja täydennysrakentamis- ja peruskorjausprojekti etenisi. Hän on myös innostuneesti jakanut kokemuksiaan muille lisä- ja täydennysrakentamisesta kiinnostuneille.

-Väsymätön ja sinnikäs, noin 13 vuoden ajan taloyhtiön luottamushenkilönä tehty työ on saatu tämän vuoden keväällä päätökseen, ja tämä työpanos ansaitsee Vuoden 2024 Taloyhtiöpuheenjohtaja -huomionosoituksen, Koutonen toteaa.

Valtakunnalliset huomionosoitukset keväällä 2025

Keväällä 2025 valitaan Suomen Vuoden Taloyhtiöpuheenjohtaja sekä Vuoden Taloyhtiöteko Helsingin Taloyhtiö 2025 -tapahtuman yhteydessä. Pirkanmaan alueella palkitut tahot ovat kandidaatteja valtakunnallisia huomionosoituksia myönnettäessä.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Jorma Koutonen, 040 547 6910, jorma.koutonen@kiinteistoliitto.fi

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry on kiinteistönomistajien edunvalvoja ja kiinteistöalan asiantuntijaorganisaatio, joka edustaa asunto-osakeyhtiöitä, kiinteistöosakeyhtiöitä ja vuokratalokiinteistöjä. Kiinteistöyhdistykseen kuuluu lähes 3 400 jäsentaloyhtiötä Pirkanmaalla. Kiinteistöyhdistys kuuluu valtakunnalliseen Suomen Kiinteistöliittoon.