Sähköpyörien lataaminen taloyhtiössä

Julkaistu: 08.05.2019

Sähköautojen lisäksi myös muut sähköiset kulkuvälineet yleistyvät nopeasti: Kuinka sähköpyörät ja muut kevyet sähköajoneuvot ladataan taloyhtiössä yhdenvertaisesti ja turvallisesti?

Pyöräilykauden alettua on selvästi voinut huomata sähköpyörien ja muiden sähköisten kulkuvälineiden yleistymisen kevyessä liikenteessä. Samalla ovat myös muiden sähköisten kulkuvälineiden kuin sähköautojen lataamiseen liittyvät kysymykset lisääntyneet Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvonnassa.

Sähköpyörien ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen lataaminen onnistuu hyvin tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Taloyhtiöiden pyörävarastoissa on tyypillisesti yksi tai korkeintaan kaksi pistorasiaa, joista lataaminen periaatteessa onnistuisi. Parinkymmenen kilometrin päivittäisen työmatkan vaatiman lataussähkön kustannuskin jää vain muutamaan senttiin. Taloyhtiön kiinteistösähkön pieni lisäkulutus ei siten oleellisesti vaikuttaisi hoitovastikkeeseen, ainakaan niin kauan, kun ladattavia pyöriä on vain muutama.

Sähköpyörissä käytettävät akut ovat yleensä tehokkaita litiumakkuja. Litiumakut, mikäli ne syttyvät palamaan, palavat erittäin kuumasti. Suomessakin on syntynyt useita vaaratilanteita ja jopa tulipalojakin sähköpyörän ja muiden akkujen lataamisesta. Akkujen lataaminen tulisi suositusten mukaan tehdä aina valvonnan alaisena eikä ladattavan akun tai laitteen lähellä tai yläpuolella tulisi olla syttyvää materiaalia.

”Sähköpyörän akun lataaminen taloyhtiön pyörävarastossa ei välttämättä ole maailman parhain ajatus”, arvioi Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontainsinööri Kaisa Kettunen. ”Mikäli sähköpyörän tai muiden kevyiden sähköajoneuvojen akkujen lataaminen sallittaisiin esimerkiksi taloyhtiön pyörävarastossa, tulisi vähintäänkin varmistaa, että pyörävarastossa ei latauspaikan lähettyvillä ole mitään herkästi syttyvää, että pyörävarasto on varustettu palovaroittimella, joka hälyttää myös esimerkiksi porraskäytävässä tai muussa paikassa, josta hälytys on helposti havaittavissa, ja että pyörävarasto on varustettu alkusammutusvälineistöllä.”

Sähköpyörän ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen akut ovat kuitenkin helposti irrotettavissa ja otettavissa mukaan. Kun akun lataaminen tehdään pyöräilijän asunnossa sisätiloissa ja kun ladattaessa ollaan myös itse paikalla, havaitaan mahdollinen akun kuumentuminen nopeammin kuin muissa tiloissa ladattaessa. Samalla lataaja maksaa lataussähkön itse omassa sähkölaskussaan.

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n näkemyksen mukaan sähköpyörien ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen akkujen lataamisen tulisikin tapahtua taloyhtiön yhteisten tilojen sijasta ajoneuvon käyttäjän asunnossa. ”Asunnon sisätiloissa omassa valvonnassa lataaminen paitsi parantaa koko yhtiön turvallisuutta, on myös asunto-osakeyhtiölain yhdenvertaisuusperiaatteen mukainen ratkaisu”, toteaa Kiinteistöliitto Pirkanmaan lakimies Johanna Räikkä.