Hiirille ja lokeille häätö taloyhtiöstä

Julkaistu: 05.11.2020

Pihapiirissä pesivät lokit aiheuttavat ongelmia monessa taloyhtiössä etenkin pesintäaikaan keväisin, jolloin pesiään vartioivien lokkien käytös saattaa tuntua ihmisestä jopa uhkaavalta. Jo pesimään ryhtyneitä eläimiä ei kuitenkaan saa häätää, joten torjuntatoimien aika on käsillä juuri nyt.

”Jos pihapiirissä on pesinyt lokkeja, pesintäpaikkoihin kannattaa jo syksyllä rakentaa esteitä ehkäisemään kevään pesintää”, neuvoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Esimerkiksi vanhojen kivitalojen vinoilla katoilla lokit etsivät tasaisia nurkkauksia pesilleen, ja näihin voi asentaa metalliverkkoa tai -puikkoja pesimistä estämään. Esteet eivät saa olla teräviä eivätkä sellaisia, että linnut tarttuvat niihin kiinni. Tasakatoilla pesinnän estäminen on vaikeaa.

”Taloyhtiön kannattaa kieltää lintujen ruokinta alueellaan. Myös jätteiden huolelliseen käsittelyyn on syytä kiinnittää huomiota”, Pynnönen ohjeistaa.

Hiiret pyrkivät varastoihin säiden kylmetessä

Erilaisten haittaeläinten torjunta tulee monessa taloyhtiössä ajankohtaiseksi siinä vaiheessa syksyä, kun säät alkavat kylmetä. Esimerkiksi hiiret pyrkivät sisälle varastoihin ja muihin rakennuksiin.

”Jos asukas huomaa, että pihavarastossa on hiiriä tai rottia, kannattaa ottaa viipymättä yhteyttä isännöitsijään tai taloyhtiön hallitukseen”, Pynnönen suosittelee.

Esimerkiksi varastoon päässeet hiiret ovat merkki siitä, että rakenteissa on vapaita kulkuaukkoja. Ne kannattaa etsiä ja paikata. Myrkyt kannattaa jättää vain ammattilaisten käyttöön. Jos jyrsijöitä kuolee rakenteiden sisään, niistä voi aiheutua hajuhaitan lisäksi tuhohyönteisiä.

Lisätiedot medialle:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies