Taloyhtiömaailman positiiviset ilmiöt palkittu Pirkanmaalla

Julkaistu: 01.11.2023

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry nimesi As Oy Hervannan Murole -yhtiön korjaushankkeen vuoden korjaushankkeeksi Pirkanmaalla. Vastaavasti vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja -titteli jaettiin As Oy Sammonkatu 34 -yhtiön hallituksen puheenjohtaja Aleksi Torvikoskelle.

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry on keväästä saakka etsinyt Pirkanmaan taloyhtiöympäristöstä positiivisia ilmiöitä. Kiinteistöyhdistykselle on voinut tehdä ”ilmiannon” vuoden korjaushankkeeksi Pirkanmaalla tai vuoden taloyhtiöpuheenjohtajaksi Pirkanmaalla. Tehdyt ehdotukset on arvioinut palkintoraatina toiminut Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n hallituksen työvaliokunta. Palkittavat ehdotukset julkistettiin Pirkanmaan Taloyhtiöpäivässä Tampere-talossa 31.10.

Laaja peruskorjaus ja monia uudistuksia

Vuoden korjaushankkeeksi valittu As Oy Hervannan Murole on vuonna 1974 valmistunut asuinkerrostalo. Taloyhtiö on toteuttanut laajan taloteknisen hankkeen, joka sisältää peruskorjaustoimenpiteiden lisäksi monia uudistuksia. Kiinteistö tuottaa lämmitysenergiansa maalämmöllä, jota tehostaa poistoilman lämmöntalteenotto. Kasvanutta sähköenergiankulutusta pienentää kiinteistön aurinkoenergiatuotanto. Taloyhtiö on parantanut energiatehokkuusluokitustaan luokasta E luokkaan C.

Yhtiö on lisäksi edistänyt esteettömyyttä järjestämällä hisseille esteettömän kulun sekä uusimalla hissit. Asumisviihtyisyyttä on parannettu rakentamalla kiinteistöön runkoverkko huoneistokohtaista viilennystä varten ja tämä tarjoaa asukkaille option hankkia maaviileä käyttöönsä. Kesäaikana viilennyksestä syntyvä lämpö hyödynnetään lämpimän käyttöveden valmistukseen ja maapiirin lämmittämiseen. Korjausinvestointeihin on haettu ja saatu energia-avustusta sekä esteettömyysavustusta.

Avoimuus ja vuorovaikutteisuus vuoden hallituksen puheenjohtaja -tittelin taustalla

Vuoden hallituksen puheenjohtaja -palkinto myönnettiin As Oy Tampereen Sammonkatu 34:n hallituksen puheenjohtajalle, Aleksi Torvikoskelle.

Aleksi Torvikoski on tarttunut hallituksen puheenjohtajan tehtävään innokkaasti ja aktiivisesti. Hän omaa erinomaiset sosiaaliset taidot, joilla kommunikointi ja yhteistyö sujuu yhtä lailla yhtiön johdon kuin asukkaidenkin kanssa. Hän on hyvä kuuntelija ja jaksaa perehtyä asukkaiden palautteisiin ja toivomuksiin etsien kaikkia osapuolia tyydyttäviä ratkaisuja. Torvikoski on tuonut yhtiön hallintoon läpinäkyvyyttä erityisesti viestinnän kautta. Hän pitää yhteyttä taloyhtiön asukkaisiin pihakeskusteluin, sähköpostitse sekä oman Facebook-ryhmän kautta. Asukasviestintää hän on tehostanut myös säännöllisesti sähköisessä asukasportaalissa ja ilmoitustauluilla ilmestyvällä ”Hallituksen palsta” -tiedottamisella.

Valtakunnalliset huomionosoitukset keväällä 2024

Keväällä 2024 valitaan Suomen vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja sekä vuoden taloyhtiöteko Helsingin Taloyhtiö 2024 -tapahtuman yhteydessä. Molemmat Pirkanmaan alueella palkitut tahot ovat kandidaatteja valtakunnallisia huomionosoituksia myönnettäessä.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Jorma Koutonen, 040 547 6910, jorma.koutonen@kiinteistoliitto.fi