Toimihenkilöiden touhuja - ensi vuoden suunnittelu alkaa nyt

7.8.2019

Yleensä Kiinteistöliitto Pirkanmaan kaikkien toimihenkilöiden kesälomat on pidetty elokuun loppuun mennessä. Neuvontapalvelut toimivat täysillä ja ensimmäinen jäsentiedote laaditaan ja julkaistaan kesätauon jälkeen elokuussa. Ensimmäiset tapahtumat ja koulutusillat pidetään syyskuussa. Syksyn tärkein ja myös hauskin toimihenkilöiden toimi on kuitenkin omasta mielestäni seuraavan vuoden koulutusten ja tapahtumien suunnittelu ja aikatauluttelu. Tuo suunnitteluhan määrittelee ja rytmittää koko seuraavan vuoden työt.

Kiinteistöliitto Pirkanmaa järjestää jäsentaloyhtiöidensä edustajille tapahtumia tai koulutuksia noin kerran kuukaudessa syyskuusta toukokuuhun ulottuvalla ajanjaksolla. Jo nyt syksyllä 2019 tuumaillaan ainakin alustavasti vuoden 2020 loppupuolelle asti ajoittuvia koulutuksia ja tapahtumia. Hauskuutta toiminnan suunnitteluun tuokin kristallipallon tutkailu – mitkä asiat tulevat ensi vuonna olemaan taloyhtiöitä puhuttavia; onko lainsäädäntöön tulossa joitain sellaisia muutoksia, jotka tulisi koulutustilaisuuksia mietittäessä ottaa huomioon, ja mikä tai mitkä koulutusaiheet parhaiten hyödyttäisivät jäsentaloyhtiöitämme.

Toimintaa ja tilaisuuksia suunniteltaessa koetetaan kristallipallon tutkailun lisäksi tutkailla myös ajankohdat, jolloin koulutuksia ei välttämättä kannattaisi pitää. Pyrimme parhaan kykymme mukaan väistämään koulujen loma-aikoja ja sellaisia arkipyhiä, joiden yhteyteen mielellään liitetään lomapäiviä. Suunnittelutyössä käytetään lisäksi hyväksi aiempien tilaisuuksien palautteita esiintyjistä, koulutustilojen toimivuudesta ja toiveista tuleviksi koulutusaiheiksi. Viikonpäiviä koetetaan vaihdella mahdollisuuksien mukaan, että vakiviikonpäivänä jotakin harrastavat pääsisivät osallistumaan ainakin joihinkin koulutuksiin.

Pieni, mutta mukava ja toimihenkilöillekin tärkeä yksityiskohta suunnittelussa on tilaisuudessa tarjottavan pikkupurtavan miettiminen. Omasta mielestäni iltakoulutuksissa tulisi tarjottavan olla ruokaisampaa - osallistujista moni tulee kuitenkin paikalle suoraan töistä. Iltapäivisin järjestettävissä tilaisuuksissa makea kahvileipä saattaa sopia paremmin. ”Hyvä ruoka, parempi mieli”, sanotaan elintarvikeyrityksenkin mainoksessa.

Ensi vuonna sitten nähdään, mitä olemme tänä syksynä saaneet aikaan. Toivottavasti onnistumme. Tervetuloa mukaan tilaisuuksiimme!

Kaisa Kettunen

Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontainsinöörin puolivallattomia havaintoja asiasta ja asian vierestä.