Mitäs, jos ne kinkunpaistorasvat kuitenkin tuli kaadettua viemäriin

22.12.2021

Kinkun paistorasvojen kaatamisesta viemäriin varoitetaan aina joulun alla. Mitäs, jos joulukiireessä ne kinkunpaistoliemet tuli kuitenkin vahingossa kaadettua väärään paikkaan?

Viemärikoon tulee suurentua virtaussuunnassa. Riski täydellisen tukoksen syntymiselle onkin heti lavuaarin jälkeen, hajulukossa tai huoneiston kokoojaviemärissä tai viemärihajotuksissa, ennen kuin huoneistosta tuleva viemäri liittyy isompaan, monesta huoneistosta tulevaan viemäriin. Laskemalla runsaasti – useamman minuutin ajan – hanasta kuumaa vettä ja lorauttamalla ehkä vähän myös astianpesuainetta mukaan, ei tukosta oman asunnon kohdalla todennäköisesti synny. Rasvan jatkaessa matkaansa se kuitenkin hiljalleen jähmettyy ja kiinnittyy putkien seinämiin.

Kerrostalossa ei yhden kinkun rasvojen joutuminen viemäriin useimmiten aiheuta myöskään täystukkoa. Vuosien aikana putkiin kuitenkin kertyy ilman kinkunpaistamistakin rasvaa. Kerrostalon pystyviemäreissä on usein alaosa viemäristä pahemmin rasvoittunut kuin ylemmissä kerroksissa. Oikein huonolla onnella yläkerrasta kaadettu kinkkurasva voi aiheuttaa viemärin tulvimisen alakerran asunnossa.

Pysty- ja pohjaviemäreitä tulisikin kerrostaloissa huoltaa – painepestä ja pesun jälkeen putkistokameralla tutkia viemärin kunto noin 10-15 vuoden välein. Huollon laiminlyönti ja vuosikausien rasvakertymät ovat usein syynä viemäritukoksissa ja niistä aiheutuneissa vahingoissa. Viemäriin joutunut vierasesine ja kinkkurasva yhdessä ovatkin sitten mahdoton yhdistelmä…

Pitäisikö tällaisesta vahingossa tapahtuneesta kinkunpaistorasvojen kaatamisesta ilmoittaa taloyhtiön huoltomiehelle? Ellei oman asunnon viemäri ole tukossa, eikä muista asunnosta tule ilmoituksia viemärin vetovaikeuksista tai muista ongelmista, ei huoltoyhtiö varmaankaan lähtisi tekemään mitään asialle. Huoltoyhtiön ja painehuuhteluita tekevän yrityksen edustajien mukaan ei joulunaika myöskään mitenkään erityisesti korostu viemäritukoksissa.

Itse kerran täysin epähuomiossa nakkasin rasvat viemäriin – ja pelkäsin tukosta seuraavalle vuodelle. Mukavampi joulu tulee kaikille, kun viedään jäähtynyt rasva biojätteeseen tai vaikka uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi.

Kaisa Kettunen

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontainsinööri, joka ei missään tapauksessa kehota kaatamaan kinkunrasvoja viemäriin.