Lämpimän veden hinta hurjassa nousussa - kaukolämpökerrostaloasukkaan helpoin keino pienentää taloyhtiön ja siten myös omia energiakustannuksiaan on kiinnittää huomiota lämpimän veden kulutukseen

14.10.2022

Lämminvesikuution hinta on ollut - tähän asti - varsin kohtuullinen pirkanmaalaisten kuntien kaukolämmitteisissä asunto-osakeyhtiöissä.

Kiinteistöliitto Pirkanmaa seuraa viidentoista pirkanmaalaisen kunnan kaukolämmön ja veden hintaa vuosittain. Laskemme jäsentaloyhtiöillemme syksyisin lämpimän veden kuutiohinnan ja laskennalliset henkilölukuun perustuvat vesimaksut (ilman perusmaksujen osuutta) käyttäen laskentahetkellä voimassa olevia kaukolämpö- ja vesitaksoja. Ennen syksyä 2021 ainoastaan yhdessä seuraamassamme kunnassa ylitettiin lämminvesikuution 10 €/m3 -hintaraja. Vuoden 2021 syksyllä 10 €/m3 -rajan ylitti toinenkin kunta. Tänä lokakuuna kymmenen euron haamurajan on ylittänyt peräti viisi kuntaa, ja seuraavatkin viisi kolkuttelevat portteja. Kallein lämminvesikuutio löytyy Valkeakoskelta, jossa lämminvesikuution hinta lähentelee jo 11,50 euroa.

Kallis lämmin vesi johtuu sekä raakavesikuution hintojen noususta että ennen kaikkea huomattavasti kallistuneesta kaukolämmöstä. Syksylle on jo luvassa lisää kustannusten nousua – ja pitkät lämpimät suihkut puhumattakaan kylvyistä – muuttuvat kalliiksi luksukseksi. Esimerkiksi Lempäälässä sijaitsevan kaukolämpötalon lämminvesikuution hinta nousee marraskuun alussa yli 12 euroon.

Kiinteistöliiton kuvitteellisessa Indeksitalossa on 75 asukasta ja he käyttävät kukin vettä 155 l/vrk. Kaikesta Indeksitalossa käytetystä vedestä lämmintä vettä on n. 40 % ja kylmää vettä n. 60 %. Jokainen asukas käyttää siten n. 62 litraa lämmintä vettä vuorokaudessa ja vuodessa lämmintä vettä kuluukin koko talossa jo 1697 kuutiota. Syksyn 2022 veden ja kaukolämmön hinnoilla Valkeakoskella se tekee lähes 20 000 euroa vuodessa.

Mikäli veden kulutusta saataisiin leikattua vaikkapa kolmellakymmenellä litralla per henkilö vuorokaudessa ja lämpimän ja kylmän veden kulutuksen suhde pysyisi samana 40/60, kuluisi lämmintä vettä enää 50 l/hlö/vrk eli 1369 kuutiota vuodessa - ja lämpimän veden kustannukset laskisivat lähes neljällä tuhannella eurolla, kun puhutaan Valkeakosken hinnoilla. Myös kylmän veden kustannukset taloyhtiölle vähenisivät.

Esimerkissä jokaisen asukkaan täytyisi siis vähentää lämpimän veden käyttöä reilun sankollisen, 12 litran, verran vuorokaudessa. Mutta mitenkä tuon reilun sankollisen lämmintä vettä saisi säästettyä?

Suihkun virtaama on tyypillisesti noin 12 litraa minuutissa. Kymmenen minuutin suihku vie vettä siis 120 litraa, mikäli suihkuhana on koko ajan auki. Käytettävän suihkuveden ollessa vaikkapa 40-asteista, hanasta tulevan kuuman veden lämpötilan 55-asteista ja hanasta saatavan kylmän veden 5-asteista, kuluu kymmenen minuutin suihkussa kuumaa vettä jopa 82 litraa. Kun lyhennetään suihkuaikaa kymmenestä minuutista kahdeksaan minuuttiin, on säästetty kuumaa vettä jo reilusti yli 12 litraa. Mikäli suihkuveden lämpötilaakin laskettaisiin – onhan kuuma vesi turmiollista hiuksille ja iholle – saataisiin vielä lisää säästöä lämpimän veden käyttöön.

Harva varmaan enää ottaa kymmenen minuutin suihkuja, hanat on jo totuttu sulkemaan saippuoinnin ajaksi eikä ammeitakaan enää paljon ole käytössä. Lasketut lämminvesikuution hinnat kuitenkin tänä syksynä säpsäyttivät – ja ainakin itse koetan opetella vielä pihistämään lämpimän veden käytöstä. Käsien pesusta en kuitenkaan pihistele 😊

Kaisa Kettunen

Kaisa Kettunen on Kiinteistöliitto PIrkanmaan neuvontainsinööri, joka tänä talvena joutuu testailemaan erilaisia säästökeinoja myös omassa kodissaan