Kesä on parasta aikaa myös nuohoojalle

8.6.2020

Koronavirusepidemiasta riittää pohdittavaa moneen suuntaan ja todennäköisesti myös kesän jälkeiseksi ajaksi. Nuohous oli yksi aloista, joihin epidemia iski alkaessaan. Sisäasiainministeriö suositteli 31.3.2020, että muut kuin välttämättömät nuohoukset siirrettäisiin myöhempään ajankohtaan.

Toukokuun alussa, kun laajamittaisista rajoitustoimista siirryttiin hallittuun rajoitusten purkamiseen, sisäministeriö arvioi uudelleen nuohousta koskevan siirtosuosituksen tarpeellisuutta. Paloturvallisuussyistä on  tärkeää, että säännöllisessä käytössä olevat tulisijat ja savuhormit nuohotaan säädetyin määrävälein, eikä nuohouksia voida määräämättömäksi ajaksi siirtää. Myös vakuutusturvan säilymiseksi nuohous on välttämätön.

Nuohousalan Keskusliitto ry päivitti 14.5.2020 toimintaohjeensa turvallisesta nuohouksesta koronavirusepidemian aikana, ja ohjeessa on pyritty suojelemaan sekä asiakkaita että nuohoustyön tekijöitä. Soitin ”omalle” nuohousyritykselleni ja tiedustelin heiltä, minkälaisia varotoimia heillä on käytössään. Yritys kertoi hankkineensa suojakäsineitä ja maskeja ja suorittavansa nuohouksen mielellään silloin, kun asiakas ei ole paikalla. Vähintään asiakasta pyydetään siirtymään sellaiseen tilaan asunnossa, missä nuohoojan ei tarvitse käydä.

Rohkeasti sitten tilasinkin nuohouksen omaan asuntooni.

Sovimme yrityksen kanssa, että ilmoittelemme puolin ja toisin, mikäli ylähengitystie- tai muita sairauden oireita tulee ennen nuohouspäivää. Tarvittaessa nuohousaikaa siirretään. Maksuliikenne hoidetaan e-laskulla, kuten aikaisemminkin. Avain asuntoon luovutetaan pihamaalla, ja kaikki asunnossa asuvat poistuvat työpaikoillensa tai muualle nuohouksen ajaksi. Nuohooja ei kuljeskele huoneistossa, eikä käytä esim. vessaa, vaan työskentelee ainoastaan tulisijan läheisyydessä. Nuohoustodistus toimitetaan laskun yhteydessä laskun liitteenä, josta sen saan halutessani tulostettua.

Olen yleensä nuohouttanut asuntoni alkukesästä, jolloin tavallisesti ei ole kovin sateista ja kuitenkin suhteellisen lämmintä. Jostakin syystä olen ajatellut, että kesä olisi parasta aikaa myös nuohoojalle kuten itsellenikin. Kesällä myös lähikontaktien välttely onnistuu helpoiten. Ja asia on taas hoidettu vuoden ajaksi.

Kaisa Kettunen

Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontainsinöörin puolivallattomia havaintoja asiasta ja asian vierestä.