Jäähyväiset 3G-verkolle

3.4.2023

Kolme suurinta operaattoria ovat ilmoittaneet, että 3G-verkko ajetaan alas kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Tarkistinpa heti puhelimistani, että ovat 4G- tai 5G-puhelimia ja huokaisin helpotuksesta – ei tarvitse tehdä mitään. Molemmat puhelimet näyttivät jo olevan 4G tai 5G -verkoissa toimivia ja myös niiden liittymät/SIM-kortitkin toimivat 4G ja 5G -verkoissa. Hetkellinen helpotus vaihtui huoleen, kun muistin vanhan mökin lämmityksen ohjausjärjestelmän – lähes 15 vuotta vanha ohjauslaite ja puhelinliittymä eivät varmasti tule toimimaan 4G tai 5G -verkoissa.

Myös monessa taloyhtiössä lienee kiinteistöautomaatiota toteutettu 3G-verkossa toimivilla päätelaitteilla ja liittymillä. Operaattorien ja laitevalmistajien ilmoitusten mukaan pääosa 3G-verkossa toimivista laitteista jatkaa 3G-verkon lopettamisen jälkeen toimimistaan 2G-verkossa. 3G verkossa toimineet vanhat SIM-kortit toimivat jatkossa nekin vain 2G-verkossa. 2G eli GSM-tekniikkaa hyödyntävä verkko ei kuitenkaan pysty siirtämään kovin suuria määriä ja kovin nopeasti dataa – verkkohan on alun perin tehty siirtämään nimenomaan puhetta.

Vanhan mökin lämmitystä ohjataan tekstiviesteillä. Olen tällä hetkellä melko luottavainen, että vanha lämmityksen ohjauslaite toimii myös 2G verkossa ja että 2G-verkon tiedonsiirtonopeus riittää tekstiviestein tapahtuvaan ohjaukseen. Taloyhtiöissäkin lienee vielä käytössä tekstiviestein toimivia hälytysjärjestelmiä – esimerkiksi päivystävän huoltomiehen puhelimeen tulevat vesivuotohälytykset. Nämä järjestelmät todennäköisesti toimivat ensi vuonnakin. Mikäli dataa kulkisi enemmän ja datan pitäisi olla mahdollisimman reaaliaikaista – kuten vaikkapa maalämmön tai poistoilmalämpöpumpun etävalvonnassa – ei 2G verkon kapasiteetti todennäköisesti riittäisi.

Taloyhtiön, jossa ohjataan ja valvotaan mitä tahansa kiinteistön järjestelmää (vesi ja viemärit, lämmitys, ilmanvaihto, kulunvalvonta, erilaiset ovenaukaisujärjestelmät ym.) erillisen hallintajärjestelmän kautta, kannattaakin nyt hyvissä ajoin tämän vuoden puolella tarkastaa päätelaitteet ja dataliittymätyypit. Ja tarvittaessa, elleivät päätelaitteet tai liittymät tue 4G- tai 5G-verkkoja ja mikäli tarvitaan suurempaa datansiirtokapasiteettia, vaihtaa laitteet ja liittymät ajoissa.

Kaisa Kettunen

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontainsinööri, joka pelkää, että mökkiä ei enää ensi talvena saakaan lämpimäksi etänä.