Ainutlaatuinen kiinteistöverosyksy

23.11.2021

Kunnanvaltuustot ovat päättäneet tulo- ja kiinteistöveroista vuodelle 2022. Syksystä tulikin kiinteistöverotuksellisesti ainutlaatuinen. Kuntaliiton kokoaman tilaston mukaan koko Suomessa vain 14 kuntaa nostaa ja samaan aikaan peräti 9 kuntaa laskee kiinteistöveroprosenttejaan. Kun muutokset ovat kaiken lisäksi hyvin vähäisiä, voi kiinteistöverokierrosta luonnehtia poikkeuksellisen maltilliseksi.

Pirkanmaan kunnissa kiinteistöverot säilyivät entisellään yhtä kuntaa lukuun ottamatta. Orivesi alensi 0,05 prosenttiyksikköä vakituisten asuntojen kiinteistöveroaan ja toisaalta nosti 0,2 prosenttiyksikköä muiden kuin vakituisten asuntojen kiinteistöveroaan.

Kiinteistöverojen ohella kunnat olivat varovaisia myös tuloveropäätöstensä osalta. Mistä moinen maltti veropäätöksissä?  Ilmiötä selittänee ainakin valtion koronatukien vaikutus kuntien taloustilanteeseen. Kuntataloudet ovat muutoinkin hieman elpyneet koronaepidemian vaikutuksista. Toisaalta monissa kunnissa päättäjät näkevät verotuksen säätövaran olevan jo ääriasennossaan.

Kiinteistöverotuksen uudistamista ryhdyttiin selvittelemään jo noin kymmenen vuotta sitten. Erilaisia selvityksiä ja malleja on tehty kiinteistöjen arvostamisperusteiden määrittämiseksi paremmin todellisia alueiden hintatasoja ja rakennuskustannuksia vastaaviksi. Uudistuksen tarkoituksena ei ole nostaa tai laskea kiinteistöveron kokonaiskertymää. Pakkaa sekoittaa kuitenkin se, että tavoitteena oleva oikeudenmukaisempi ja läpinäkyvämpi malli saavutetaan vain kiinteistöjen keskinäistä verorasitusta säätämällä. Mikään helppo rasti uudistus ei ole; sen todistaa jo pitkittynyt valmistelu.

Verouudistusta odotellessa ehditään vielä jännittää, enteileekö syksyn 2021 tyyni veromaltti myrskyisämpiä veropäätöksiä sote-uudistuksen jälkeen.

Jorma Koutonen

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n toiminnanjohtaja